Kell-e nekünk szupervasút?
Több mint 13 éve vagyunk egy páskomi ház tulajdonosai. Az eltelt időszak alatt rengetegszer állapítottuk meg, hogy az a csend, nyugalom és béke, ami a Páskomon van, egészen fantasztikus. A madárének, az őszi szarvasbőgés, a magasban kiáltozó daru és libacsapatok hangja, a vadászó denevérek ciripelése a mindennapjaink része nekünk éppúgy, mint az itt élőknek. Sokan pont ezért telepedtek le itt az elmúlt években.
Nagy Dániel polgármester 2021 júniusában kelt Facebook-bejegyzésében már hírt adott róla, de mivel én nem használok közösségi oldalt, csak nemrég szembesültem vele: egy terv szerint a Varsót Budapesttel (és menet közben a másik két V4 fővárossal és Béccsel) összekötő, 350 km/órás (!!) csúcssebességű gyorsvasutat éppen a Páskomnál vezetnék át a Császár-víz völgyén.
1. ábra: A nyomvonal magyarországi tervezett szakasza
Adva van egy földrajzi helyzet, ami egyformán jellemző a Vértesaljára, a Zámolyi-medencére és a Velencei-hegység északi oldalára: kellő távolságra van mind az M1, mind az M7 autópályától, nem szelik át forgalmas főutak (a 81-es éppen csak „súrolja”). Tucatnyi itteni településhez hasonlóan Pátkának is sajátossága az a béke és természetközeliség, ami a 21. században nem az elmaradottság, a halódás, az egy helyben toporgás jele, hanem hatalmas érték és megőrzendő kincs!
2. ábra: A pátkai szakasz
A vasút működése környezetbarát. Építése azonban természetvédelmi szempontból több mint aggályos. Érdemes sokadszorra kihangsúlyozni, hogy a természetvédelem és a környezetvédelem nem ugyanaz. Egy beruházásnak egyszerre kell környezet- és természetvédelmi szempontoknak megfelelni, én utóbbiak miatt vagyok a szupervasút ellen. A vasútvonal a Császár-víz völgyét a Zámolyi-víztározó zárógátjánál közösségi jelentőségű, azaz Natura 2000-es területen egy iszonyatos méretű viadukttal ívelné át. A 2. térkép fekete oválisa azt a részt mutatja, ahol a terv megvalósulása esetén drámai változások következnek be. A Tikmony-völgy gyönyörű öreg tölgyesei, a környező szántókat kísérő szép fasorok a tavasszal rózsaszínen virágzó törpemandulával, a víztározók közötti vadregényes erdősítés, a zárógát melletti vérfű- és orchideaélőhelyek mind-mind útjában vannak ennek a tervnek, mind-mind áldozatul eshetnek egy átgondolatlan, háttérben tervezgetett, feltehetően suba alatti engedélyeztetésre váró megalomán ötletnek.
A vasút terve ugyanis rendkívül kevés nyilvánosságot kap. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. bemutatta az előzetes terveket többek között a pátkai polgármesternek azzal a megjegyzéssel, hogy az előkészítő anyag titkosított (!), vagyis a pátkai lakosok pillanatnyilag nem olvashatják el, mi épül majd a lakóhelyükön! (Ráérünk megtudni a részleteket, ha már minden engedély zsebben van...?) Ez a cinikus eljárás nem csak bennünket csap arcul, hanem Fejér megyében a fő nyomvonalon hozzávetőlegesen 25.000 embert, ehhez a székesfehérvári becsatlakozás miatt nyugodtan hozzáadhatunk további százezret…
Ön szerint ez így rendben van? Ha nem, lépjünk fel együtt!
Ha Ön sem szeretné, hogy csendjéről, nyugalmáról híres falunkat örökre tönkretegye előbb az építkezés, utána a száguldó vonatok, akkor írja alá a tiltakozó petíciót:
A felület elérhető ezzel a QR-kóddal is:
Emeljük fel szavunkat nyugalmunk, gyermekeink békés jövője és környékünk élővilága érdekében!
Kovács Gergely Károly
„VÖLGY-HÍD” Természetvédelmi Alapítvány